Sorteren in 5 stappen

Een premie ontvangen

Valipac legt de focus op nog meer gerichte incentives om gedragsverandering verder aan te moedigen

Welke premies?

Wanneer je een contract afsluit met een operator die is aangesloten bij Valipac, kan je tot vijf premies ontvangen. Dit nieuwe premiesysteem gaat in vanaf het referentiejaar 2025 (betaling in 2026).

1. De startpremie voor selectieve containers

Bedrijven die starten met het sorteren van hun bedrijfsmatig verpakkingsafval via selectieve containers, kunnen een startpremie tot €450 ontvangen, gespreid over drie jaar (€200 het eerste jaar, €150 het tweede jaar en €100 het derde jaar).

Valipac verbindt zich ertoe deze premie te betalen aan bedrijven die minstens drie jaar een selectieve container gebruiken.


 

 

2. De startpremie voor het gebruik van inzamelzakken voor kunststof.

Valipac moedigt voortaan het sorteren van bedrijfsmatige kunststof verpakkingen (folies, geëxpandeerd polystyreen, spanbanden) nog méér aan, via een startpremie van €50 voor het aanschaffen van inzamelzakken.

3. De jaarlijkse premie voor kleine rolcontainers

Deze premie wordt toegekend voor de huur van selectieve rolcontainers met een volume van 660 tot 999 liter.

De premie bedraagt €50 per container per jaar.

 

4. De zakpremie

De zakpremie heeft als doel het sorteren van kleine hoeveelheden kunststof (folie, geëxpandeerd polystyreen, spanbanden) aan te moedigen. Het bedrag van de premie is €0,50 per aangekochte zak (met een maximum van 500 zakken per site en per jaar).

Deze premie komt bovenop de recyclagepremie.

5. De recyclagepremie

Deze premie is geldig voor kunststof, hout en metaal en wordt berekend per ton gesorteerd afval dat voor recyclage wordt aangeboden door je ophaler.

  • Houten verpakkingsafval: €10/ton (behalve palletherstelling)
  • Kunststof verpakkingsafval: €30/ton
  • Metalen verpakkingsafval: €10/ton

Wat zijn de  toekenningsvoorwaarden voor de Valipac-premies?

Valipac-premies worden enkel toegekend voor bedrijfsmatig verpakkingsafval dat werd:

  • geproduceerd op Belgisch grondgebied.
  • ingezameld door een ophaler aangesloten bij Valipac.
  • daadwerkelijk gerecycleerd.

 

Overgangsmaatregel voor bedrijven die in 2023 en 2024 zijn gestart met sorteren:

  • Bedrijven die in 2023 zijn gestart met het sorteren van hun bedrijfsmatig verpakkingsafval met behulp van een selectieve container, ontvangen de uitgebreide startpremie van €100 in 2025 (betaling in 2026).
  • Bedrijven die in 2024 zijn gestart met het sorteren van hun bedrijfsmatig verpakkingsafval met behulp van een selectieve container, ontvangen de premie van €150 in 2025 (betaling in 2026) en de premie van €100 voor hun sorteergedrag in 2026 (betaling in 2027).

Extra voorwaarden:

  • Het bedrijf moet de container minstens drie jaar gebruiken.
  • Het bedrijf mag niet eerder een Valipac premie hebben ontvangen.
  • Het bedrijf start met het sorteren door het gebruik van een container van 660 L of meer.
  • De startpremie wordt slechts éénmaal toegekend per ondernemingsnummer en heeft betrekking op één selectieve container.

 

  • Een container met een volume tussen 660 en 8.000 liter die minstens 70% bedrijfsmatig verpakkingsafval bevat.
  • Een container met een volume groter dan 8.000 liter die minstens 90% bedrijfsmatig verpakkingsafval bevat.

 

  • De containerpremie wordt verrekend à rato van het aantal dagen dat de container ter plaatste stond bij de ontpakker. (bvb geplaatst op 1 juli => €50 / 365 dagen * 184 dagen = €25,21) Valipac heeft het recht hierop controle uit te voeren.
  • De premie is beperkt tot 3 containers per site.
  • Indien de container als intern recipiënt wordt gebruikt en de inhoud op de site gecentraliseerd wordt in een grotere container, geldt de premie niet. Enkel het laatste inzamelrecipiënt telt.

 

Deze premie wordt toegekend per type plastic dat wordt ingezameld. Als je bijvoorbeeld voor het eerst zakken voor folie en geëxpandeerd polystyreen koop, ontvang je €100.

Extra voorwaarden:

  • Er is nog nooit een zakpremie aangevraagd voor het desbetreffende type plastic (folie, geëxpandeerd polystyreen of spanbanden).
  • De startpremie voor zakken wordt eenmalig toegekend per ondernemingsnummer en per type kunststof.
  • De zakken dienen een eigenlijk gebruik te kennen, zijnde de verzameling van uitsluitend bedrijfsmatig kunststof verpakkingsafval, afkomstig van het ontpakken van aangeleverde goederen en bestemd voor recyclage.
  • De zakken worden aangekocht bij een Valipac-aangesloten ophaler en hebben een minimum volume van:
    • 200 liter voor plastic folie en spanbanden
    • 500 liter voor geëxpandeerd polystyreen

Deze eenmalige premie wordt alleen toegekend aan bedrijven die vanaf 2025 hiermee starten.

Recyclagepremies worden enkel betaald voor werkelijk gerecycleerde hoeveelheden. Als je afvalinzamelaar niet kan bewijzen dat al het ingezamelde afval gerecycleerd werd, past Valipac een recyclagecoëfficiënt toe op basis van de beschikbare statistieken van uw inzamelaar.

 

Alleen bedrijven die voldoen aan de verpakkingswetgeving kunnen profiteren van de premies van Valipac. Als jouw bedrijf niet onder de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid valt of al klant is bij Valipac, wordt het bedrag van je premie automatisch overgemaakt op het aangegeven rekeningnummer. Is dit niet het geval, dan zal je recht hebben op de premies zodra je het bewijs kan leveren dat je voldoet aan de wetgeving voor bedrijfsmatige verpakkingen.

 

Geldt de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid voor jou?

Check je status

Hoe een premie ontvangen?

Een premie ontvangen is heel gemakkelijk.

01 – Doe een beroep op een afvalophaler die bij Valipac aangesloten is.

De bij Valipac aangesloten afvalophalers weten precies hoe het systeem werkt en geven je waardevol advies over de beste manier om je afval te sorteren.

Vind een aangesloten afvalophaler

02 – Sorteer je bedrijfsmatig verpakkingsafval correct

Zorg ervoor dat je de sorteerinstructies van je afvalophaler opvolgt. Doe je dat niet, dan kan je afval waarschijnlijk niet gerecycleerd worden en heb je geen recht op de premie.

03 – Toegang tot myCertificate

Dankzij myCertificate worden administratieve formaliteiten tot een strikt minimum beperkt.

04 – Je ontvangt een identificatiecode

In de loop van het jaar ontvang je een e-mail met je persoonlijke toegangscodes voor myCertificate, de applicatie die de uitbetalinge van je premies beheert. Het bedrag van de premie komt overeen met de prestaties van het vorige jaar.

05 – Valipac betaalt jouw premie

Het bedrag van de premie wordt gestort op het rekeningnummer dat je in je persoonlijke ruimte hebt opgegeven.

  • Op premies wordt geen btw geheven en ze hoeven niet te worden gefactureerd,
  • Je kunt ze boeken op rekening 74 (overige bedrijfsopbrengsten),
  • De bewijzen die je nodig hebt voor je boekhouding vind je in je persoonlijke ruimte.
  • Aan het einde van het jaar maakt Valipac een fiscaal attest op voor bedragen boven de €250 en stuurt dit naar het Ministerie van Financiën,
  • Als je bedrijf meerdere vestigingen heeft onder één ondernemingsnummer, ontvang je alle premies voor eenzelfde operator op één enkel document,
  • De premies worden verstuurd in de loop van het jaar dat volgt op het jaar waarin de diensten werden geleverd.
  • Gebruik de persoonlijke toegangscode(s) die je ontving om toegang te krijgen tot je persoonlijke ruimte. Als je met meerdere afvalophalers werkt, kan het zijn dat je meerdere codes hebt ontvangen.
  • In je persoonlijke ruimte kan je de gegevens die op jou betrekking hebben invullen of bevestigen en, indien van toepassing, het bedrag van de premie waarop je recht hebt, bekijken.
  • Voldoet jouw bedrijf aan de wetgeving inzake de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid of valt het niet onder deze wetgeving, dan ontvang je onmiddellijk een bevestiging van het bedrag van je premie.
  • Voldoet jouw bedrijf niet aan de wetgeving inzake de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid, dan zie je de reden waarom de premie niet kan worden betaald.

Naar myCertificate